Dni Fotografii Alternatywnej warsztaty





Dni Fotografii Alternatywnej 2. Edycja - warsztaty

Okręg Warszawski ZPAF zaprasza na cykl pięciu nieodpłatnych warsztatów WOKÓŁ PORTRETU organizowanych w ramach drugiej edycji Dni Fotografii Alternatywnej.

Nawiązując do bogatej tradycji fotograficznej Warszawy stworzyliśmy 2. edycję festiwalu poświęconego miłośnikom technik alternatywnych. Warsztaty są skierowane do osób zainteresowanych portretem i fotografią alternatywną, także początkujących.

Dni Fotografii Artystycznej to projekt zrodzony z pasji do fotografii alternatywnej czyli hybrydy form dawnych z nowoczesnymi. Fotografia alternatywna przechodzi obecnie renesans. Dzisiejsi twórcy coraz częściej wyrażają siebie za pomocą starodawnych technik. Stosunkowo niski koszt szlachetnych emulsji światłoczułych oraz łatwość wydrukowania powiększonego negatywu doprowadziły do ogólnego wzrostu popularności fotografii alternatywnej. Każdy obraz jest jedyny w swoim rodzaju ze względu na naturę pracy z dawnymi procesami – mieszanie emulsji, ręczne powlekanie materiałów i ręczne zdobienia upiększające są zwyczajowe dla alternatywnych technik fotograficznych.

Warsztaty poprowadzi czworo artystów pracujących w różnorodnymi historycznymi i analogowymi procesami fotograficznymi. Bromolej, papier solny, cyjanotypia, Van Dyke Brown i analogowa fotografia otworkowa zostaną zaprezentowane na warsztatach fotografii portretowej. W pierwszej części warsztatów zgłębimy tajniki portretu przy oświetleniu ciągłym (światło użyczone przez firmę BEIKS Machulski), nauczymy prawidłowej ekspozycji materiału, pomiaru światła i kompozycji obrazu. Każdy z uczestników wykona kilka portretów. W drugiej części z wybranych naświetlonych portretów wykonamy odbitki z w technikach alternatywnych: cyjanotypii, papieru solnego, gumoleju, brązu Van Dyke`a, srebrowej fotografii otworkowej. Powstałe odbitki zostaną zaprezentowane na wystawie powarsztatowej w Galerii Obok.

CZEGO SIĘ Z NAMI NAUCZYSZ NA WARSZTATACH
• nauczysz się poprawnego naświetlania materiału (analogowy lub cyfrowy)
• nauczysz się podstaw modelowania światłem na twarzy człowieka
• nauczysz się podstaw kompozycji obrazu
• nauczysz się sporządzania emulsji światłoczułej
• nauczysz się nakładania emulsji na papier
• nauczysz się naświetlania i wywoływania odbitek

Odwiedź naszą stronę na FB @DniFotografiiAlternatywnej oraz www.zpaf.pl


WAŻNE INFORMACJE
- Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich miłośników fotografii, także początkujących.
Cykl jest zaprojektowany tak, żeby w przystępny sposób mógł opanować podstawy techniczne i szybko cieszyć się z własnych zdjęć wykonanych pod okiem doświadczonego nauczyciela.
- Zwieńczeniem warsztatów będzie zbiorowa wystawa najlepszych prac warsztatowych w Galerii Obok ZPAF
- Warsztaty będą odbywały się w ciemni ZPAF, w Warszawie przy placu Zamkowym 8

Udział w warsztatach oraz w wystawie jest bezpłatny

Zgłoszenia na warsztaty!
Ilość miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia prosimy przysyłać mailem na adres dfa@zpaf.pl


TERMINY:
Cyjanotypia
sesja portretowa wtorek, 20 sierpnia, godz. 14 - 20
pracownia wtorek, 27 sierpnia, godz. 14 - 20

Papier Solny
sesja portretowa środa 21 sierpnia, godz. 14 - 20
pracownia środa 28 sierpnia, godz. 14 - 20

Gumolej
sesja portretowa czwartek 22 sierpnia, godz. 14 - 20
pracownia czwartek 29 sierpnia, godz. 14 - 20

Van Dyke Brown
sesja portretowa piątek 23 sierpnia, godz. 14 - 20
pracownia piątek 30 sierpnia, godz. 14 - 20

Pinhole
Sesja portretowa sobota 24 sierpnia, godz. 10 - 18
Pracownia niedziela 25 sierpnia, godz. 10 - 18


Wystawa powarsztatowa
Galeria Obok
Plac Zamkowy 8
Warszawa
Wernisaż 31 sierpnia, godz. 19





OPIS WARSZTATÓW ORAZ PROWADZĄCY WARSZTATY

Cyjanotypia
Cyjanotypia jest pierwszym drukarskim procesem fotograficznym, w wyniku którego powstaje niebieski obraz. Inżynierowie stosowali ten proces już w XX do tworzenia kopii map. Pierwsza kobieta, Anna Atkins stworzyła serię limitowanych edycji cyjanotypii, które dokumentowały paprocie i inne rośliny na podstawie obszernej kolekcji wodorostów, umieszczając próbki bezpośrednio na papierze powlekanym emulsją cyjanotypową. Wielu współczesnych artystów stosuje cyjanotypię w swojej sztuce: Jessica Fergusson, Christian Marclay, Kate Cordsen, John Dugdale, Georgia Krawiec. Proces wykorzystuje dwie substancje chemiczne: cytrynian amonowo- żelazowy i żelazicyjanek potasu, papier akwarelowy oraz wodę do wywoływania. Jest to najłatwiejsza technika szlachetna. Poprzez zmianę proporcji odczynników użytych do uczulenia papieru możemy kontrolować kontrast i czułość odbitki. Gotoe odbitki mogą być tonowane na różne sposoby (np. w herbacie, kawie albo barwnikach roślinnych). Mogą też stanowić bazę do pracy w innych technikach, jak guma chromianowa albo Van Dyke.

Karina Ska ur. 1975r., mieszka i pracuje w Warszawie, mgr inż. Chemii, fotografka, absolwentka Studium Fotografii ZPAF, członek ZPAF, stypendystka M. St. Warszawy 2016r., autorka książki fotograficznej "Magiczna Warszawa", jurorka w konkursie fotograficznym Festiwalu Fotografii Otworkowej w Brzegu, członek Komisji Rewizyjnej ZPAF, inicjatorka Dni Fotografii Alternatywnej, wielokrotna laureatka konkursów fotograficznych, producentka teledysków prowadząca warsztaty fotografii alternatywnej. 
www.karinaska.com


Papier Solny
Papier solny lub Talbotypia, to jedna z najstarszych technik fotograficznych, siostra kalotypii, opracowana przez Talbota. Pozornie prosta, wymaga jednak sporej wiedzy dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Często kojarzona z brązowawą barwą, nie do końca słusznie. Materiałem światłoczułym jest papier nasycony azotanem srebra i po wysuszeniu kapany jest w roztworze chlorku lub bromku sodu. Naświetlony negatyw wywołuje się w roztworze tiosiarczanu sodu. Następnie należy go wypłukać i wysuszyć. Zawartość srebra pozwala na uzyskanie odbitek o bogatszej tonacji. Do wykonywania odbitek najlepiej nadają się negatywy kontrastowe. Odbitki na papierze solnym charakteryzują się bardziej miękkim, impresjonistycznym i mniej ostrym obrazem niż dagerotypy czy odbitki albuminowe.

Van Dyke Brown
Van Dyke Brown jest to proces fotograficzny nazwany na cześć Anthony’ego van Dycka. Polega na pokryciu płótna lub papieru cytrynianem amonowo-żelazowym, kwasem winowym i azotanem srebra, a następnie wystawieniem go na działanie promieni ultrafioletowych. Naświetlone odbitki wywoływane są w kąpieli wodnej, a następnie utrwalane przy pomocy roztworu tiosiarczanu sodu. Utworzony obraz ma kolor brązowy Van Dyke i w przeciwieństwie do innych metod fotograficznych nie wymaga całkowitej ciemni. Powstałe w ten sposób zdjęcia charakteryzują się bardzo wysoką trwałością, miękkimi przejściami tonalnymi, a przede wszystkim piękną, brązową kolorystyką.

Dr Woj­ciech Ster­nak fotograf i kul­tur­oz­nawca. Pra­cownik naukowo-​dydaktyczny Uni­w­er­sytetu Warsza­wskiego. Zaj­muje się teorią, prak­tyką i dydak­tyką fotografii (zwłaszcza doku­men­tal­nej). Autor tek­stów o fotografii oraz wielu wys­taw indy­wid­u­al­nych i zbiorowych. W 2006 roku wydał pier­wszy pol­ski album o katastrofie czarnobyl­skiej „Cień czarnobyla”. Od 2013 roku pracuje między innymi nad dokumen­tal­nym cyk­lem „Dopóki. Wisła” opowiada­ją­cym o naszej najwięk­szej rzece. Od 2014 tworzy wielowątkowy cykl badający wzajemne wpływy podróży i fotografowania. Adiunkt w Katedrze Fotografii i Genologii Dziennikarskiej na Uniwersytecie Warszawskim, Dyrektor Studium Fotografii przy Związku Polskich Artystów Fotografików. Popularyzator fotografii, prowadzi warsz­taty i wykłady o fotografii dla uni­w­er­sytetów, szkół i ośrod­ków kul­tury w wielu mias­tach Polski.




Gumolej
Gumolej jest jedną z najmłodszych technik alternatywnych wynalezioną przez Karla Keniga w latach dziewięćdziesiątych. Bazuje ona częściowo na gumie chromianowej i technice bromoleju. Wykonuje się ją na papierze szlachetnym 100% bawełnianym. Najpierw na papier nanosimy gumę arabską o odpowiednim stężeniu z uczulaczem. Po wyschnięciu naświetlamy papier przez folię, na której wydrukowana jest fotografia, a następnie wywołujemy obraz w wodzie. Po wyschnięciu w powstałą matrycę wcieramy farbę olejną a następnie wypłukujemy nadmiar w wodzie. Praca wykonana w gumoleju do złudzenia przypomina drzeworyt, charakteryzuje się dużym ziarnem, dużym kontrastem. Papier bawełniany i farby olejne nadają jej szlachetności i długowieczności. Technika nabiera szczególnych walorów przy dużych powiększeniach. Znakomita do fotografii hybrydowej.

Andrzej Wiktor urodzony w 1973 roku w Stalowej Woli. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Fotografią zawodowo zajmuje się od 20 lat. Pierwsze kroki zawodowe rozpoczął jako fotograf prasowy. W 2015 r. rozpoczął przygodę z grafiką warsztatową realizując prace w heliograwiurze i gumoleju. Połączenie fotografii hybrydowej z atrakcyjnością wizualną technik, w których się specjalizuje zyskał duże uznanie na rynku fine art. Od 2010 członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Od 2008 freelancer, realizuje projekty autorskie, jak i komercyjne, jako reportażysta pracował w wielu krajach m. in. w Czeczenii, Izraelu, Iraku, Rosji. Fotograf dziennika Polska The Times, Polskiej Agencji Prasowej, Rzeczpospolita.







Pinhole – Portret bez obiektywu
Malując światłem stworzymy powidoki duszy portretowanej osoby. To obraz odległy i nierealny dla ludzkiego oka, ale nie dla camery obscury, która „widzi” inaczej niż zwykły aparat fotograficzny. Fotografowanie bez użycia obiektywu, poprzez niewielką szczelinę, staje się bardziej intymne i uduchowione. To jak przejście na drugą stronę lustra emocjonalnego. Wspólne warsztaty fotografii otworkowej staną się podróżą w krainę dzieciństwa i pomogą odkryć wewnętrznego demona, który dzisiaj w nas tkwi.
Wykorzystując aparat camera obscura uczestnicy warsztatów powrócą do początków fotografii. Zmierzą się ze słabościami technicznymi „otworkowców”, wykorzystają przerysowania perspektywy, miękki kontrast i delikatne nieostrości obrazu. Warsztaty są skierowane do osób eksperymentujących z fotografią tradycyjną i alternatywną lub pragnących ją poznać. Na początku, każdy z uczestników spróbuje poszukać własnego sposobu portretowania aparatem otworkowym. Wybierze oświetlenie, dzienne lub sztuczne - ledowe, które będzie miało wpływ na charakter wykonanych zdjęć. Ponadto pozna tajniki kompozycji obrazu i parametry naświetlania, które są bardzo specyficzne dla tej techniki fotograficznej. W drugiej części warsztatów uczestnicy przygotują w ciemni samodzielnie odbitki fotograficzne swoich prac.

Andrzej Grudzień – rocznik 73, fotograf z dyplomem, który nigdy nie był potrzebny w pracy. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Szukając swojej zawodowej ścieżki życia był blogerem branżowym, ambasadorem marki Olympus, handlowcem, a ostatnio także szkoleniowcem i kuratorem wystaw. Uwielbia fotografię tradycyjną i techniki szlachetne. W 2018 roku na kanale YouTube „Poland in the Lens” dzielił się swoją wiedzą o analogach. Twórca Fotograficznej Akademii Nauk, która uczy fotografii pod patronatem Sony Polska. Prowadzi także zajęcia z fotografii otworkowej dla słuchaczy Studium Fotografii ZPAF.
Od ponad dekady rozwija swój projekt artystyczny „Przewidoczni”, który był prezentowany na wystawach w Polsce i zagranicą. Specjalizuje się w fotografii subiektywnej, którą wykonuje cyfrowo i analogowo, w podczerwieni i technikach szlachetnych.




Organizator: 
Okręg Warszawski ZPAF
Studium Fotografii ZPAF

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura - Interwencje 2019

PARTNER TECHNOLOGICZNY WARSZTATÓW
BEIKS Machulski Sp. J. – dystrybutor profesjonalnych lamp ledowych Akurat Lightning.

Popularne posty z tego bloga

UNITY

TRANSMUTACJE. Festiwal Korespondencji Sztuk 2020